Zending en Missie

Verre Naasten en Oekraïne Zending

Verre Naasten is een landelijke mission-organisatie die kerken in Nederland ondersteunt bij de uitvoering van hun mission-werk in binnen- en buitenland.

Oekraïne Zending (OZ) is het regionale samenwerkingsverband van Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) uit de provincies Gelderland en Flevoland. Zij is onderdeel van Verre Naasten en de twee stichtingen werken samen en ondersteunen ons in onze roeping om het geloof wereldwijd te delen.

Sinds 1992 wordt er hulp verleend bij het kerkelijk opbouw- en mission-werk van de Oekraïens Evangelisch Gereformeerde Kerken (UERC). Zij zijn lokaal aanwezig, weten wat er nodig is en welke aanpak het beste is. Op dit moment zijn er zeven gemeenten van de UERC in Oekraïne waar wij mee samenwerken. Ze zijn voor ons een voorbeeld. In hoe ze gemeente zijn, in hun hulpverlening naar elkaar en naar buiten, in hun bereidheid te delen ondanks hun beperkte financiële middelen. Dit motiveert ons onze woorden om te zetten in daden.

Naast de steun aan deze kerkgemeenschap, worden er diverse projecten ondersteund:

• het seminarie in Kiev, waar mensen worden opgeleid tot predikant of jeugdwerker,
  • kerkplanting en kerkbouw,
  • jeugdprojecten bij o.a. zomerkampen,
  • hulpverleningsprojecten door o.a. het leveren van rolstoelen, hulp aan ouderen, hulp aan oorlogsslachtoffers,
  • sociale projecten voor o.a. The Right Way-verslavingskliniek of Baby Sun-hulp voor kinderen met het syndroom van Down of een autistische stoornis.

Onze kerkelijke gemeente in Zutphen heeft jarenlang bijgedragen, d.m.v. financiën, contacten en bezoeken. Samen met de Christelijke Gereformeerde Kerk heeft onze klusgroep in Oekraïne meegebouwd aan het verslavingscentrum The Right Way en aan de kerk in Kiev.

Door omstandigheden hebben we onze financiële bijdrage stop moeten zetten, maar we hopen dit najaar (2021) weer mee te kunnen doen.

Kiev
Oekraïnezending